søndag den 22. januar 2012

Rush - 1976 og der er formel 1 for alle pengene.

Foto : ferrari
Mens du og jeg satte kryds i stemmeboksen ved sidste års folketingsvalg, gik Ron Howard i gang med en meget vigtigere opgave. Ron Howard er film-instruktøren bag en af de mest interessante film-udgivelser i 2012. Rush bliver titlen på en semi-dokumentarisk fortælling, om en af de mest spændende sæsoner i moderne formel 1 historie.

Året er 1976 og formel 1 domineres, for andet år i træk, af Ferraris regerende mester Niki Lauda. Efter sæsonens første ni løb har Lauda skabt sig et kæmpe forspring, og fører mesterskabet med en stor margin ned til nummer 2. I sæsonens tiende løb er turen kommet til det tyske Grand Prix på Nürburgring. I nutidens formel 1 kalender køres også formel 1 ved Nürburg, det er dog en noget anden oplevelse for kørerne nu. I de gode gamle dage kørte man på Nürburgrings Nordschleife, altså den store, 23 km lange bane gennem skov og over bakketoppe. Jackie Stewart yndede at kalde banen for ”The Green Hell”.


Forud for løbsstart har flere kørere, deriblandt Niki Lauda, forsøgt at få aflyst løbet på banen, som mange anser for at være farlig, og endnu flere for at være direkte dødbringende. Laudas mission slår fejl og løbet afvikles som planlagt. Ved løbets start kommer alle godt afsted, men efter et pitstop og skift til slicks går det galt. Helt galt. I en hurtig venstre-kurve op mod Bergwerk mister Lauda kontrollen over sin Ferrari, formentlig på grund af et defekt hjulophæng. Bilen flyver med høj fart væk fra banen, rammer en barriere og kastes tilbage på banen. Bilen og Lauda rammes nu med høj fart af Brett Lungers Surtees. Laudas bil brænder voldsomt, og mens Lunger hurtigt kommer ud af sit vrag, er den regerende verdensmester fastklemt. Andre kørere stopper omgående og efter ca 40 sekunder lykkes det Brett Lunger, Guy Edwards og en frygtløs Arturo Merzario, at hive Lauda ud af flammerne. Niki Lauda er voldsomt forbrændt i hovedet og på sine arme, men ses kort efter ulykken stå op. Det viser sig dog hurtigt at Lauda er svært tilskadekommet. Mens han var fastklemt i den brændende bil, har han indåndet store mængder giftig gas og hans lunger og blod er voldsomt forgiftet. På hospitalet går Lauda i coma, og formel 1 verdenen forbereder sig på igen at skulle sige farvel til en af motorsports-heltene.

Med Lauda ude, begynder det konkurrende McLaren-teams nye kører, James Hunt, at indhente Laudas store føring. Hunt, kendt som en excentrisk og let levende kører, vinder det re-startede tyske Grand Prix og er igen på øverste trin af sejsskamlen i det hollandske Grand Prix.  Op til løbet på Monza, og kun 6 uger efter ulykken på Nürburgring, er Lauda imod alle odds tilbage. Ansigtet er vansiret af forbrændinger, det højre øre er næsten brændt væk og Lauda har ikke ladet lægerne ”reparere” andet end hans øjenlåg. Med bandager om hovedet gør Lauda sig klar til at køre igen. Løbet vindes af Ronnie Peterson mens Lauda, i et fantastisk come-back, slutter på en 4. plads. Til de næste to løb rejser formel 1 karavanen til Nord-Amerika. I Canada vinder Hunt, mens Laudas Ferrari kommer ind på en 8. plads med affjedrings problemer. Hunt gentager successen i USA, Lauda tager 3. Pladsen.

Trods Laudas mildest talt imponerende og næsten overnaturlige come-back, er James Hunt i sin McLaren  nu lige i hælene på Ferraris genopståede verdensmester. Før sæsonens sidste løb på Fuji-banen i Japan er der kun 3 point imellem dem.

I Japan konkurrerer Toyota og Honda for at hive det Japanske Grand Prix til deres respektive baner. Honda med Suzuka banen og Toyotas Fuji bane. I 76' sæsonen er det Toyota og Fuji der får chancen. Banen har ikke tidligere været med på formel 1 kalenderen, men står nu til at få sin ilddåb, med en frygteligt spændende afslutning på en af de mest fantastiske formel 1 sæsoner.
Forud for løbet står det klart, at både Lauda og Hunt kan sikre sig mesterskabet. En sejr giver 9 point, 2. pladsen får 6 point mens tredje og fjerdepladsen får hhv 4 og 3 point.

Hvis Lauda igen skal hyldes som verdensmester, skal han sørge for at Hunt ikke vinder, og at Hunt aldrig er mere end een plads foran ham. Omvendt er Hunts chancer for at vinde kun tilstede, hvis Lauda ikke gennemfører, eller hvis Hunt scorer 4 point mere end Lauda.

I ugen op til løbet i Japan er forholdene frygtelige. Voldsom regn rammer regionen og på selve løbsdagen er der igen vedvarende regnvejr. Løbet sættes i gang men allerede på anden omgang begynder flere kørere at søge tilbage i pitten. En af kørerne er Niki Lauda. Mekanikerne ser på i forbløffelse, da den regerende verdensmester stiger ud af sin bil, tager hjelmen af og vælger at udgå af løbet. Regnen er ved løbsstart så voldsom, at Lauda anser det for dumdristigt og sindssygt at fortsætte.
Mens Lauda parkerer bilen, tager Hunt føringen i en frygtelig kamp mod naturkræfterne. Efter en del omgange stopper det voldsomme regnvejr, og James Hunt kan se frem til at kalde sig verdensmester. Med 14 omgange tilbage begynder Hunts McLaren at tabe farten, en punktering sender Hunt tilbage til pitten. Efter et skidt pitstop er Hunt faldet tilbage i feltet og kæmper indædt for at nå 3. Pladsen og derved score de 4 point der vil give ham verdensmesterskabet.

Med sådan en optakt, er det ikke svært at forstå Ron Howards interesse for Niki Lauda og James Hunt. Howard har instrueret mange film, men mest interessant er den fantastisk flotte, og særdeles præcise skildring af den dramatiske Apollo 13 mission til månen.
Howards evne, til at få biografgængeren til at føle sig som en direkte del af filmen, kan skabe en helt fantastisk film, om et par af de store fra formel 1 universet. Rush forventes at have premiere i 2012. Niki Lauda spilles af Daniel Bruhl , mens Chris Hemsworth har rollen som James Hunt.

Video af Laudas uheld på Nurburgring kan ses her :
Lauda crash 1976

Video af 1976 sæsonen ses her :

Video af Hunts sejr i USA findes her :
James Hunt vs Jochen Mass USA 1976





Ingen kommentarer:

Send en kommentar