Udover disse designhuse er der de mindre kendte som Touring, Frua, Ghia og Italdesign Giugiaro Alle sammen med det tilfælles, at de ikke er helt så succes-, eller magtfulde som Pininfarina og Bertone.
Lidt nord for Milano findes designfirmaet og karrosseri byggeren Zagato.
Alfa Romeo 6C 1500 Zagato |
![]() |
Alfa Romeo 1900 SS Zagato |
En Zagato har ofte let genkendelige træk. Tag for eksempel double-bubble taget. Over kaptajnen og første-styrmanden findes to bløde bobler, der giver lidt ekstra plads til hovedet, eller hjelmen. Bagenden på en Zagato er ofte næsten lodret skåret af, et markant design, som også giver aerodynamiske fordele. Den første bil, som gjorde brug af ”Kamm-tail” var BMW 328 Kamm Coupé fra 1940. Konstruktøren bag det aerodynamiske design, og især den skarpe bagende var Wunibald Kamm. Mange Zagato modeller er også kendetegnet ved manglen på kofangere, og ofte udgør forlygternes glas det forreste punkt på bilerne.
![]() |
BMW 328 Kamm Coupé |
Nogle af de flotteste Alfa Romeo modeller kan takke Zagato, og især designeren Ercole Spada, for deres former. I 1955 kom TZ1 modellen, senere blev det til TZ2, begge modeller som nu er næsten uvurderlige. Med på TZ1 og TZ2 modellerne i hukommelsen, er det ikke svært at se, hvor Alfa fik inspiration til den guddommeligt smukke 8C Competizione.
![]() |
Alfa Romeo 8C Competizione |
![]() |
Alfa Romeo TZ |
![]() |
Alfa Romeo TZ-2 |
![]() |
Alfa Romeo Giulia Spider Pininfarina |
Fra midten af 60’erne ønskede Zagato at styrke sin position i den italienske bilindustri. Først valgte man at dele familie-foretagenet op i to dele. Zagato Car, skulle stå for direkte produktion af biler i begrænsede serier, mens Zagato design ville koncentrere sig om industrielt design, herunder udvikling af elektriske og pansrede køretøjer.
![]() |
Alfa Romeo GT Junior 1300 1972 Bertone |
I 1967 og der var liv og glade dage ved den årlige udstilling af eksotiske bilmodeller i Torino. Udstillingen gav den italienske bilindustri gode muligheder for at demonstrere, hvad de bilglade italienere kunne se frem til. Under spadsereture på udstillingen kunne direktøren hos Alfa Romeo, Giovanni Luraghi, glæde sig over at alle modellerne fra hans fabrikker var populære. Giulia Super, Spider og den nye Junior GT havde alle stor succes, men der var mulighed for mere. I marketingsafdelingen hos Alfa havde man opdaget, at der også var et marked for en model, der kunne søge at tilfredsstille den voksende gruppe af yngre bilkøbere. Luraghis ide var, at tage undervognen fra en Giulia Spider, motor og gearkasse fra en standard GT Junior, og lade Zagato designe og bygge en special karrosse til modellen der skulle pifte Alfa Romeos model program op. Ordren til Zagato var, at man skulle designe og producere en kompakt og sportslig bil, der skulle være såvel økonomisk som hurtig. Ønskerne gik desuden på en let og alligevel så stiv konstuktion, at bilen kunne levere skarpe køreegenskaber. Sidste del af ordren var, at designet skulle skille sig ud fra de øvrige Alfa modeller. Alfa Giulia Spider var designet af Pininfarina, mens GT Junior var signeret af Bertone. Hos Zagato, var dette netop hvad man havde ønsket sig : Sammen med et lignende projekt med produktion af en special model fra Lancia, var det en god mulighed for at slå sit navn fast i bilkøbernes bevidsthed.
![]() |
Alfa Romeo GT Junior 1300 Zagato |
Modellen kom til at hedde Alfa Romeo GT Junior 1300 Zagato.
Se video af Alfa Romeo TZ her :
Læs mere om Junior Z i andre artikler her på bloggen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar